lekkerlevenisdeleus.reismee.nl

….en het Machtig Mooie Mongolië

Plotseling is het stil. We zweven in een ruimte.

Om me heen zie ik vijf andere mensen, een paar slaapzakken, tassen en een fles water in de lucht hangen.

Ik tel 31.....In slow motion zie ik een kameel al kauwend zijn hoofd omdraaien, ik zie Nicolien wakker worden door het gebrek aan zwaartekracht.

Ik tel 32....De fles water gaat langzaam naar beneden en Nicolien beseft nog steeds niet waar ze is.

Ik tel 33....Vlak voordat de klap komt hoor ik nog net mijn moeder zachtjes op de achtergrond: 'Doe je wel voorzichtig?', terwijl ik constateer dat er toch echt geen veiligheidsgordels aanwezig zijn.

We hebben zojuist onaangekondigd het record verspringen met een Russisch busje verbroken. De busjes moeten echt wel van veredeld ruimtestaal zijn gemaakt willen ze deze klap kunnen overleven. Maar we overleven het. Sterker nog, 'The Van' (of 'Ban' zoals onze Spaanse reisgenoten ook wel zeggen) overleeft het zelfs. Onze tourguide kijkt achterom en steekt lachend haar duim op. Ja, met ons is alles goed.

12 dagen zijn we, met vier anderen, op pad in centraal Mongolië en de Gobi woestijn. De afstanden die we afleggen met het busje zijn gigantisch. De eerste paar dagen hebben wij, westerse mensen, niet door dat het niet gaat om het behalen van een einddoel (zoals een waterval, een mooie berg, of een zandduin), maar dat de weg ernaar toe al een ervaring op zich is. En vanaf dat moment genieten we volop; het landschap is fantastisch! We rijden over steppes, door de woestijn, zien duinen, een waterval en af en toe een dorp. Mongolië is ontzettend leeg (50 keer zo groot als Nederland, en het inwonersaantal is 7 keer kleiner), overal lopen kuddes geiten, koeien, paarden, kamelen en af en toe zien we een 'cow in a suit' alias Yak. Waar we precies heen gaan is elke dag weer de vraag. We hebben een continue lack of information, omdat onze gids het gebied niet kent en niet heel goed engels spreek.

Aan het eind van de dag zetten we ergens een tentje op of verblijven we bij een familie in een ger. Je bent dan soort van verplicht om alle zelfgemaakte (vieze) brouwsels te drinken en te eten, want anders ben je wel erg grof (stiekem in je tas stoppen is overigens wel toegestaan). Gelukkig hebben we daar wel een opdracht kunnen volbrengen. We hebben zelf (wel met hulp van nomaden) Arak kunnen maken. Dit is licht gefermenteerde merriemelk. Het word gemaakt van iets te oude melk die we moesten omscheppen en soort mengen. Er lijkt wel een soort koolzuur in te zitten, en het is niet te zuipen. Als je veel drinkt word je dronken, er zit dus klein beetje alcohol in. Foto zetten we binnenkort op de site!

Ondanks dat de mensen ver van de bewoonde wereld leven, op de grond slapen en leven van hun eigen vee, zijn mobiele telefoons en merkkleding wel doorgedrongen tot in de steppe. Iedereen draagt een adidas sportbroek, en heeft een telefoon. Dat werd wel duidelijk toen onze kamelengids met zijn g-star jack, adidas broek, en jack&jones gympen vrolijk zijn nokia telefoon opnam om de boodschap te horen dat hij het vee binnen moest gaan halen.

Ook activiteiten zijn een onderdeel van het geheel. Kamelen rijden, duinen beklimmen, en jaja, zelfs wij hebben paard gereden. Met enigszins eerst wat tegenzin, moeten we toch toegeven dat het helemaal te gek is om in Mongolië de jaks op te drijven met een paard. Uiteindelijk hebben we bijna 4 uur op het paard gezeten, en je snapt de gevolgen daarvan wel. Als we al niet een zere kont hadden van het busje, dan was die er nu wel.

Na 12 dagen waren we bijna vergeten hoe ook alweer een wc door te trekken, en het geluid van een douche was al een verademing.

Afijn, de opdrachten. Zoals hierboven beschreven hebben we weer een opdracht gehaald!!

• 1) Op de foto met een Russisch snoepje (Ernst) 10,- Opdracht geslaagd!
  • 2) Maak een kwartetspel met foto's (Dian) opdracht loopt
  • 3) Beeld spreekwoorden uit (Merle en Jochem) opdracht loopt
  • 4) Doe 'het dansje' overal (grote groep vriendjes) opdracht loopt
  • 5) Foto van lokale zelf gebrouwen drank in Mongolië (Ernst) opdracht geslaagd!!
  • 6) Badmintonnen met lokale badmintonners (Gjalt en Jelle)
  • 7) Langere chinees dan Bouke zoeken (Jelle)
  • 8) Op de foto met zoveel mogelijk kinderen (Arne)
  • 9) Op de foto met plaatselijke vuilnismannen (Marielle) opdracht loopt
  • 10) BBQ'en met de plaatselijke bevolking (Jeannete)
  • 11) Tot aan onze kuiten in de ganges (Aad)
  • 12) Kaartje knippen in de trein (Lonneke en Bart) opbrengst 10,- Opdracht geslaagd!

(geldvoor goed uitgevoerde opdrachten kunnen jullie storten op: 129568198)

We zijn inmiddels in china,

Groetjes en kussen aan iedereen!

N & B

Roberto en Jans

Hahaha, gaaf he springen met busjes in verwegiestan. En dan maken wij ons hier ontzettend druk om een krasje in de lak. Klinkt weer super en gave fotos. Bedankt voor de totale demotivatie om te gaan werken ;). WIJ WILLEN OOK!
Anyways, GENIET HE!! enne zijn er al dans fotos uploadbaar op youtube????

Dikke kus

Bianca

Ha, leuke combi:adidas en nokia met kamelen, vieze brouwsels en woestijn! en nog gevaarlijk ook, haha! Veel plezier!!!

Adrie Jongkind

kan je daar ook badmintonnen??????????

Jelle

Niet verkeerd hor. Zit hier in m'n kantoortje verlekkerd te kijken naar de foto's. Geniet ervan!

Adriaan

Kijk dat noem ik pas avontuur! met een gids op pad die geen idee heeft waar je naar toe gaat... en dan ook nog de unieke ervaring van het bus bouncen! ik zeg een extra fooitje voor die kerel!
Zo te begrijpen is dit het deel van azië waar je niet voor de culinaire hoogstandjes moet zijn.. (ik neem ondertussen even een heerlijke bruine boterham met kaas ;-) ), maar India en Nepal gaan dat vast helemaal goed maken met heerlijke curry's, vers naanbrood en fantastische smaakexploxies!

Zoals vorige keer gezegd missen jullie hier uiteraard erg veel en is HET TENTENKAMP nu officieel 3 dagen aan de gang.
What'up verder... Trudy en ik hebben vakantie bespreking gehad en zo goed als 100% zeker gaan we volgend jaar iig naar Argentinië, Boliva en Peru en mogelijk een 4e land naar keuze bij tijd over :-).

Have Fun liefjes!
xx Aad

Rnst

WoW!!! Wát 'n ONWIJS GAVE foto's! (paste dat busje echt door die nauwe kloof?)
Wat 'n heerlijk avontuur met die prachtige paarden en smerige Arak! En wat 'n gewèldig geschreven relaas van The bouncing bus! Met grote smile op m'n smoel gelezen, waarvoor dank!

Yeeha! Rnst

PS 10 euri voor geslaagde Arak-opdracht overmaken aan HelpSriLankaNu.nl via ABN-46.70.58.563 of op nr dat jullie nu noem(d)en (12.95.68.198)?

Nicolien

:-)
Je krijgt natuurlijk eerst nog de foto te zien. Geld daarna graag op nr. dat wij noemden; geven we alles in een keer!